Buitenreclame? Zichtbaar, overtuigend en altijd aanwezig!

Buitenreclame? Zichtbaar, overtuigend en altijd aanwezig!

In een tijdperk waarin digitale advertenties om aandacht schreeuwen, blijft buitenreclame een betrouwbaar anker in de marketingmix. Het is zichtbaar, niet weg te klikken, en altijd aanwezig in het dagelijks leven van miljoenen mensen. Van een bushokje in Amsterdam tot een reusachtig LED-scherm langs de A12 - buitenreclame is overal waar jouw doelgroep zich beweegt. Alhoewel de kosten van buitenreclame hoog kunnen zijn, bereik je hier wel een grote doelgroep mee.

Waarom kiezen voor buitenreclame?

Buitenreclame is niet zomaar ‘reclame buiten’. Het is strategisch geplaatste zichtbaarheid op plekken waar mensen écht kijken: onderweg naar werk, tijdens het wachten op de trein of in de file. Enkele voordelen op een rij:

- 24/7 aanwezigheid, geen advertentieblokkers

- Hoog bereik via locaties met veel voetgangers- of autoverkeer

- Zeer geschikt voor branding én actiemarketing

- Effectief lokaal én landelijk inzetbaar

- Perfect te combineren met digitale campagnes

Een merk als Heineken gebruikt al jarenlang strategisch geplaatste digital billboards van JCDecaux in grote steden als Rotterdam en Den Haag om campagnes kracht bij te zetten. En ook publieke instellingen maken slim gebruik van buitenreclame via STER, bijvoorbeeld op stations van NS of bij haltes van het GVB.

De veelzijdige vormen van buitenreclame

Er zijn talloze manieren om op te vallen in de buitenruimte. Hieronder ontdek je de meest effectieve vormen van buitenreclame — mét voorbeelden uit de praktijk.

1. Billboards en reclamemasten

Langs snelwegen zoals de A2 of A10 vind je imposante digitale reclamemasten van partijen als Interbest en Hillenaar Outdoor. Deze grootformaat schermen zijn ideaal voor landelijke campagnes van merken zoals Coolblue of Albert Heijn. Dankzij digital out of home (DOOH) kun je hier zelfs tijdsgebonden boodschappen tonen: denk aan een ontbijtdeal in de ochtendspits.

2. Abri’s, Mupi’s en stadsmeubilair

In drukbezochte binnensteden — zoals Utrecht, Eindhoven of Zwolle — kom je abri’s (bushokjes met reclamevitrines) en Mupi’s (kleinere displays) tegen op vrijwel elke straathoek. Clear Channel en Exterion Media zijn grote spelers in deze markt. Hun netwerken bieden lokale ondernemers, maar ook landelijke ketens zoals HEMA of Beter Bed, de kans om letterlijk in beeld te komen bij duizenden passanten per dag.

3. Reclame op vervoersmiddelen

Busreclame, tramreclame en zelfs metrobestickering zijn populaire opties in grote steden. Denk aan de opvallende trams van GVB in Amsterdam of de RET-bussen in Rotterdam die campagnes voeren voor Pathé, Ziggo, of gemeentelijke initiatieven. Via OVMedia of CS Digital Media kun je instappen op deze rijdende platforms.

4. Stationsreclame & Schiphol

Reclame op NS-stations, zoals Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal, is bijzonder effectief vanwege het hoge aantal passanten. Via ProRail en NS Commercie worden dagelijks campagnes getoond van onder andere Randstad, Bol.com en KLM. En op Schiphol, waar mensen gemiddeld langer verblijven, werkt Schiphol Media met opvallende digitale schermen voor luxe- en travelmerken.

5. Snelwegreclame: miljoenen ogen per dag

Langs snelwegen zoals de A4, A28 en A58 exploiteren Interbest, BlowUP Media en Hillenaar Outdoor grote reclameborden en LED-masten. Dit type buitenreclame is perfect voor merken die willen opvallen bij een breed publiek, zoals Audi, T-Mobile of De Bijenkorf. De zichtduur — vaak meer dan 8 seconden — zorgt voor hoge impact.

6. Evenementen en tijdelijke buitenreclame

Tijdens festivals zoals Lowlands, Mysteryland of in sporttempels zoals de Johan Cruijff Arena of Ziggo Dome, is buitenreclame tijdelijk maar supergericht. Beachflags, spandoeken of LED-schermen trekken hier een betrokken publiek aan. Voor tijdelijke campagnes rondom evenementen kun je gebruikmaken van netwerken van Hillenaar Eventsof Event Advertising Nederland.

7. Gevelreclame en bouwplaatscommunicatie

Heb je een fysieke locatie? Dan is gevelreclame een slimme manier om continu zichtbaar te zijn. Denk aan verlichte doosletters, meshdoeken op bouwhekken of reclameborden op bedrijfspanden. Bouwbedrijven zetten bijvoorbeeld projectcommunicatie in met grote bouwhekdoeken op locatie. Dit type buitenreclame wordt vaak lokaal geregeld, bijvoorbeeld via Signbedrijven of platforms als Reclameplaats.nl.

Buitenreclame wordt slimmer met data en technologie

Digital Out of Home (DOOH) maakt het mogelijk om content real-time aan te passen. Denk aan advertenties die veranderen op basis van weer, tijdstip of locatie. Een bekende case is McDonald's, die via Ocean Outdoor automatisch hun McFlurry-advertentie toont zodra de temperatuur boven de 22 graden komt.

DOOH maakt het ook mogelijk om kortlopende campagnes te voeren met beperkt budget, gericht op spitsuren of specifieke dagen. En dankzij geolocatie-data wordt effectmeting steeds nauwkeuriger.

Buitenreclame combineren met online of TV? Slim idee.

Steeds meer merken combineren hun buitenboodschap met een digitale campagne of een televisiereclame. Zo zie je in een abri een QR-code die leidt naar een kortingsactie op je smartphone, of een social campagne die wordt ondersteund door een indrukwekkend billboard in het centrum van Den Haag.

Het resultaat? Synergie. De impact van buitenreclame versterkt de conversie van online uitingen, en andersom.

Buitenreclame blijft plakken

Of je nu een start-up bent of een gevestigd merk: buitenreclame is een krachtig, visueel en effectief middel om jouw doelgroep te bereiken. Van bushokje tot billboard, van tram tot treinstation — er is altijd een vorm die past bij jouw merk én je budget.

En het mooiste? Buitenreclame is nooit te negeren. Het is er gewoon. Elke dag. Buiten.